torstai 31. toukokuuta 2012

Vain kani

Toisinaan ihmiset toteavat minulle: ”piristy, sehän on vain kani” tai ”oho, aika paljon rahaa laitettavaksi vain kaniin”. He eivät ymmärrä, jos ajan pitkiä matkoja tai kulutan paljon aikaa tai rahaa ”vain kanin” vuoksi.

Monet elämäni hienoimmista hetkistä olen kokenut ”vain kanin” kanssa. Lukuisia tunteja olen viettänyt seuranani ”vain kani”, mutta hetkeäkään en ole tuntenut oloani unohdetuksi tai yksinäiseksi.

Olen kohdannut joitakin elämäni murheellisimpia tapahtumia ”vain kanin” kanssa ja noina synkkyyden hetkinä ”vain kanin” lempeä katse antoi minulle voimaa selvitä surusta ja syyn jatkaa eteenpäin.

Jos sinä olet yksi niistä ihmisistä, jotka ajattelevat, että sehän on ”vain kani”, varmasti ymmärrät silloin myös termit ”vain ystävä”, ”vain hääpäivä” tai ”vain lupaus”. Tämä olento, jonka jotkut ajattelevat olevan ”vain kani”, edustaa minulle elämän suurinta ystävyyttä, luottamusta ja varauksetonta, aitoa iloa. Tämä ”vain kani” saa minussa esiin myötätunnon ja kärsivällisyyden, jotka tekevät minusta paremman ihmisen.

Koska minulla on ”vain kani”, nousen aamulla aikaisin, ruokkimaan lemmikkini ja katson odottavaisena kohti tulevaisuutta. Minulle ja muille kaltaisilleni ei ole olemassa ”vain kania”, vaan se on tulevaisuuden toiveiden ja unelmien, menneisyyden parhaiden muistojen ja nykyhetkestä iloitsemisen ruumiillistuma.

”Vain kani” saa parhaimmat puoleni näkyviin ja vie ajatukseni pois itsestäni ja päivän huolista.

Toivon, että jonain päivänä ihmiset ymmärtävät, että tämä eläin ei ole ”vain kani
, vaan tekijä, joka auttaa minua olemaan inhimillisempi ja estää minua olemasta ”vain ihminen”.Seuraavan kerran, kun kuulen jonkun puhuvan ”vain kanista”, hymyilen ja ajattelen, että hän ei ”vain tajua”.

5 kommenttia:

  1. Hieno teksti! Puit hyvin sanoiksi sen mitä "vain kanien" omistajat joutuvat usein kohtaamaan. Kani on ihmisen paras ystävä :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos :) tuohan on sellanen kiertoviesti, muokkasin sen vain kanille sopivaksi kun koski koiria alunperin :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahaa, ehkä voisin itsekin laittaa tän sitten eteenpäin jossain vaiheessa jos sopii. :)

      Poista
  3. Aivan ihana teksti :) saanko laittaa omaan blogiini?

    VastaaPoista